OP DE KOFFIE BIJ..
Albert Schoemaker van het Filmhuis Alkmaar

Alkmaar is booming als groeiende cultuurstad. Uit de recent gepubliceerde jaarlijkse cijfers blijkt een forse groei van bezoekersaantallen en het Filmhuis Alkmaar is een van de motoren van deze toename. Het Filmhuis is namelijk in Nederland het snelst groeiende Filmhuis met de hoogste stoelbezettings-groei van het afgelopen jaar.

Tijd voor OPA's Ruud van Lier en Henk Adriaanse om op de koffie te gaan bij Albert Schoemaker, directeur van het Filmhuis. Albert is getrouwd met Nicole en vader van 2 prachtige dochters en sinds mei dit jaar woonachtig in Heerhugowaard, is al sinds 1993 vergroeid met de wereld van de Cinema. Filmhuis Alkmaar is in de afgelopen jaren zo succesvol gegroeid is dat de huidige accommodatie aan de Pettemerstraat begint te knellen. Steeds meer mensen van binnen en buiten onze gemeente weten hun weg te vinden naar de brede en veelzijdige programmering, dit blijkt ook duidelijk uit het recordaantal van 123.285 bezoekers in het afgelopen jaar.


Alkmaar Filmstad!

Albert vertelt: 'Het Filmhuis bedient met een breed filmaanbod een steeds groter publiek. Dat komt door de groei van het inwoneraantal en een toename van bezoekers van binnen en buiten de gemeente en je kunt met de cijfers van de afgelopen jaren stellen dat Alkmaar steeds meer een filmstad aan het worden is. We zien dat steeds meer mensen geïnteresseerd raken in ons aanbod dat aanvullend werkt op de keuze die bijvoorbeeld onze grote buurman VUE biedt met blockbusters en massa films. De samenwerking en steun van de gemeente garandeert onze onafhankelijke positie bij het programmeren, waardoor ook films voor kleinere publieken -met een minder commercieel belang- toch vertoond worden'.


Goed voor lokale economie

De gemeente investeert -in bescheiden mate mee- in het succes van de exploitatie omdat de aanwezigheid van een Filmhuis belangrijk is voor de aantrekkelijkheid en culturele uitstraling van een regio stad als Alkmaar en Film/cinema een onmisbare factor is in het lokale culturele palet. Maar zeker ook vanwege de economische winst voor de lokale economie; de meerderheid bezoekers van het Filmhuis geven namelijk meer geld uit in onze gemeente bij hun bezoek, bijvoorbeeld in de horeca.


Ruimte voor groei

Terwijl de stad en het aantal bezoekers de komende jaren met veel nieuwbouw aanzienlijk zal groeien, groeit het Filmhuis met haar eigen succes-groei inmiddels langzaam maar zeker uit haar jasje. Albert: 'Steeds vaker vissen mensen achter het net bij het kopen van kaartjes omdat de stoelen simpelweg bezet zijn en het beperkte aantal van 3 zalen beperkt ons in toenemende mate in de flexibiliteit een breedte van onze programmering. Wij voelen ons als Filmhuis gelukkig gesteund in onze ambities door de gemeente en cultuur wethouder Anjo van de Ven. We zien uit naar de toekomst en zijn blij met de interesse vanuit de fractie van OPA'.


CULTUUR TIP 3!

Tot slot in deze culturele koffie-rubriek drie culturele tips van Albert voor deze maand:


1 - 'I shall not hate' (Onderdeel van het programma van de Amnesty Vredesweek, 17 sept.).


En -als muziekliefhebber pur sang-:


2 - Bruce Springsteen, Live in Dublin (I.v.m. zijn 75ste verjaardag) - 23 september


3 - Paul McCartney & Wings - One hand clapping - 29 september

Houdt lokale politiek onafhankelijk

OPA staat voor de inbreng van burgers. Inwoners weten immers beter wat er speelt dan ambtenaren en bestuurders achter hun bureau. Volg de Onafhankelijke Partij op onze social media kanalen, schrijf u in op onze nieuwsbrief of neem direct contact op met onze raadsleden.