In Alkmaar worden jongeren onder de 18 jaar regelmatig uitgesloten van evenementen in de openbare ruimte. Het college van B&W voert hiervoor verschillende argumenten aan, waaronder de wens van ondernemers om alcoholverkoop aan minderjarigen te voorkomen, crowd management, en algemene veiligheidsrisico's. Dit leidt ertoe dat delen van de binnenstad worden afgehekt en alleen toegankelijk zijn voor volwassenen, waardoor jongeren buitengesloten worden van belangrijke sociale en culturele momenten in de stad.
Om alternatieve benaderingen te verkennen, hebben wij informatie ingewonnen bij de gemeente Den Bosch, een stad met ruime ervaring in het faciliteren van grootschalige evenementen in de binnenstad, zoals carnaval, Koningsdag, Elfde van d’n Elfde, Jazz in Duketown en Boulevard. Den Bosch hanteert een gastvrije benadering waarbij jongeren welkom zijn, en werkt met verschillende maatregelen om crowd control en veiligheid te waarborgen zonder groepen op basis van leeftijd uit te sluiten. Bij evenementen als carnaval viert de stad zelfs expliciet de mogelijkheid om als familie samen aanwezig te zijn.
Deze aanpak sluit aan bij hun cultuur van gastvrijheid en verantwoordelijkheid, waarbij de horeca zelf instaat voor de naleving van de wet op alcoholverkoop. Dit staat in scherp contrast met het beleid in Alkmaar, waar gezinnen door leeftijdsrestricties soms worden gescheiden en jongeren op afstand worden gehouden.
Op basis van deze bevindingen formuleren we de volgende vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde. Het doel is om het college te inspireren tot een cultuur- en beleidsverandering waarbij de stad jongeren verwelkomt en bijdraagt aan een inclusieve en gastvrije stad voor alle inwoners, ongeacht leeftijd.
1. Waarom geeft Alkmaar de voorkeur aan het uitsluiten van jongeren bij diverse evenementen in de binnenstad, terwijl Den Bosch laat zien dat een gastvrij en veilig evenement mogelijk is zonder leeftijdsrestricties?
- Den Bosch heeft bewezen dat crowd control mogelijk is met een breed scala aan maatregelen zonder jongeren te weren. Welke aanvullende voordelen ziet het college in het uitsluiten van jongeren, buiten de argumenten voor veiligheid?
2. Hoe rechtvaardigt het college het risico dat gezinnen gescheiden worden tijdens evenementen, zoals blijkt uit de aanpak in Den Bosch waar families gezamenlijk kunnen deelnemen aan festiviteiten?
- Den Bosch waarborgt de toegankelijkheid voor alle leeftijden en bevordert zo familiebezoek en saamhorigheid. Waarom kiest Alkmaar voor een aanpak waarbij gezinnen gescheiden kunnen worden, zoals blijkt bij het afhekken van delen van de stad?
3. Hoe weegt het college de wens van ondernemers om jongeren te weren op tegen het recht van jongeren op deelname aan het publieke leven en hun mogelijkheid om deel uit te maken van het sociale en culturele leven in de stad?
- Den Bosch houdt ondernemers verantwoordelijk voor hun eigen alcoholverkoop, zonder restricties op toegang voor jongeren. Waarom kiest Alkmaar voor een aanpak die de verantwoordelijkheid weghaalt bij de horeca en jongeren uitsluit in plaats van inclusiviteit te bevorderen?
4. Is het college bereid de Alkmaarse uitvoeringsregels voor evenementen te herzien, zodat, net als in Den Bosch, jongeren wél welkom zijn op openbare evenementen in de stad en het straatbeeld divers blijft?
- In Den Bosch is het beleid afgestemd op een cultuur van gastvrijheid waar leeftijdsdiscriminatie in de openbare ruimte wordt vermeden. Wat weerhoudt het college ervan dit als leidend principe te hanteren in Alkmaar?
5. Hoe verklaart het college dat Alkmaar striktere maatregelen hanteert dan Den Bosch, terwijl beide steden te maken hebben met vergelijkbare uitdagingen rondom crowd control en veiligheid?
- Den Bosch reguleert op een gedifferentieerde manier, met maatregelen als bewegwijzering, cameratoezicht en strikte alcoholcontroles door de horeca. Kan het college uitleggen waarom Alkmaar deze aanpak niet kan implementeren?
6. Is het college zich bewust van de negatieve beeldvorming die ontstaat door jongeren te weren van diverse evenementen? Hoe denkt het college dat deze aanpak bijdraagt aan een inclusieve stad voor álle inwoners?
- In Den Bosch worden jongeren gewaardeerd als integraal deel van de stadsgemeenschap. Waarom ziet Alkmaar jongeren eerder als een risico dan als onderdeel van het stadsleven?
7. Is het college bereid om een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de effecten van het huidige evenementenbeleid op jongeren en hun families?
- In Den Bosch hebben ze ervaring met meer inclusieve evenementen die gericht zijn op gezinnen en jongeren. Zou Alkmaar, in navolging hiervan, ook een onafhankelijk onderzoek kunnen uitvoeren om de effecten van het huidige beleid te evalueren en te verbeteren?
8. Kan het college toelichten waarom het afhekken van evenementen wordt gezien als een noodzakelijke maatregel in Alkmaar, terwijl Den Bosch dit voornamelijk inzet voor pure crowd management zonder leeftijdsgrenzen?
- In Den Bosch wordt afhekken alleen toegepast als de drukte daadwerkelijk gevaarlijke niveaus bereikt. Waarom is in Alkmaar een strikter en systematischer gebruik van hekken vereist?
9. Welke concrete stappen is het college bereid te nemen om een meer open en gastvrije sfeer te creëren tijdens evenementen, waar jongeren een volwaardige plaats krijgen?
- De benadering in Den Bosch heeft laten zien dat jongeren deel kunnen uitmaken van veilige en gecontroleerde evenementen. Is Alkmaar bereid om dit beleid in overweging te nemen en concrete verbeteringen in te voeren?
10. Wat zijn de voorwaarden waaronder het college bereid is om Alkmaar's evenementencultuur te transformeren naar een model dat jongeren verwelkomt in de openbare ruimte?
- Den Bosch benadrukt inclusiviteit en nodigt inwoners van alle leeftijden uit om deel te nemen aan het gemeenschapsleven. Welke obstakels ervaart het college om een dergelijk gastvrijheidsmodel over te nemen?
Hoogachtend,
Gino Zucotti
Raadslid Onafhankelijke Partij Alkmaar