Bestuur moet benaderbaar zijn

Tijdens de behandeling van de kadernota heeft OPA het college nog een compliment gemaakt dat de burgers er meer betrokken worden bij het beleid in de stad. Het ideeënbusje voor in de wijken om ideeën op te halen is een succes gebleken evenals het referendum. Dit hoort OPA terug uit de stad en daar zijn wij blij mee.

Wat wij ook terug horen is dat het zeer moeilijk is om als burger met diverse wethouders een persoonlijke afspraak te maken. De ambtelijke staf zou hen afschermen. Indien dit juist is, is dit niet de bestuursstijl van OPA; niet voor niets is ook in ons coalitieprogramma opgenomen dat bestuurders benaderbaar moeten zijn. Wij kunnen zelf natuurlijk niet beoordelen of dit signaal statistisch gezien juist is, daarom stellen wij de vraag aan u.

In het coalitieprogramma staat letterlijk ”als bestuur zijn wij zichtbaar, benaderbaar en oplossingsgericht . Informatie en aanvragen niet alleen digitaal, we hebben ook een open stadskantoor. Er komt een loket voor burgerinitiatieven. We beantwoorden meldingen van burgers zo spoedig mogelijk en streven ernaar deze binnen 2 dagen op te lossen. We willen de gemeentelijke app beter bekend maken bij de inwoners. Melden moet ook mogelijk zijn zonder DigID”.

Wij hebben de volgende vragen in het kader art. 42 RvO:

-  Wat doet u als college en collegeleden individueel om voldoende zichtbaar en benaderbaar te zijn?
-  Herkent u signalen dat het moeilijk is om met (sommige) wethouders afspraken te maken?
-  Is het juist dat een burger geen afspraak kan maken met een wethouder en dat een ambtenaar altijd een voorportaal moet zijn?
Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot het benaderbaar zijn?

-  Bent u bereid om als college een onderzoek te doen hoe benaderbaar u bent als college?
-  Wat voor acties zijn er het afgelopen jaar genomen om er voor te zorgen dat het

stadskantoor meer toegankelijk is voor mensen die kiezen voor persoonlijk contact i.p.v. de digitale weg?

-  Is het loket voor burger initiatieven er al? Zo nee, wanneer komt het wel?
-  Hoeveel meldingen van burgers worden binnen 2 dagen opgelost?
- Wat voor actie is er ondernomen om de gemeentelijke app meer bekend te maken?

Tenslotte het volgende;

In de eerdere periodes dat OPA in het college zat (2011 -2018) is er veel gedaan aan organisatie ontwikkeling. De doelstelling daarbij was dat het bestuur - college van B en W en raad bestuurt- en dat de ambtelijke staf adviseert.

Wij hebben technisch navraag gedaan. De expliciete stukken over organisatie ontwikkeling dateren van die periode. Moeten wij daaruit begrijpen dat er sindsdien concreet niet méér is gedaan aan organisatie ontwikkeling? Ondergetekende heeft ook een gesprek gevoerd met de gemeentesecretaris.

-  Deelt het college nog steeds de filosofie van de toenmalige colleges dat het bestuur bestuurt en ambtenaren adviseren?
-  Wat is er sinds 2018 aan organische ontwikkeling gedaan?
-  Wat doet het college nu concreet aan de ontwikkeling van de organisatie, met name dat

het bestuur bestuurt.

Met vriendelijke groet, Victor Kloos

Houdt lokale politiek onafhankelijk

OPA staat voor de inbreng van burgers. Inwoners weten immers beter wat er speelt dan ambtenaren en bestuurders achter hun bureau. Volg de Onafhankelijke Partij op onze social media kanalen, schrijf u in op onze nieuwsbrief of neem direct contact op met onze raadsleden.